شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

درحالی‌که نیروهای مورد حمایت آمریکا موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» در آستانه آزادسازی کامل شهر منبج در شمال سوریه قرار دارند گزارش‌هایی از چرخش وفاداری گروه‌های مسلح از واشنگتن به روسیه منتشر شده است.

سوریه

نيروهاي دمكراتيك سوريه موفق شده‌اند با پيشروي‌هاي جديد خود 90درصد شهر منبج را آزاد كنند و اكنون با وجود ادامه درگيري‌ها تنها 10درصد اين شهر در اشغال نيروهاي گروه تروريستي داعش قرار دارد. وب‌سايت ديلي‌بيست اما در گزارشي اعلام كرده كه گروه‌هاي مسلحي كه توسط آمريكا آموزش و تجهيز شده‌اند به‌خاطر نارضايتي از واشنگتن در حال نزديك شدن به روسيه و اعلام وفاداري خود به اين كشور هستند.

در اين گزارش آمده است؛ اين گروه‌ها كه زماني با آموزش و كمك‌هاي مالي آمريكا تشكيل و شكل گرفته بودند اكنون احساس مي‌كنند مورد خيانت قرار گرفته‌اند. مصطفي سيجري، از رهبران گروه لواء المعتصم كه از گروه‌هاي مورد حمايت پنتاگون بوده در گفت‌وگو با ديلي‌بيست اعلام كرده كه 10روز قبل با نماينده دولت روسيه مذاكره داشته و اين گروه قصد دارد به‌خاطر بدعهدي‌هاي آمريكا با مقام‌هاي مسكو به توافقي جديد برسد.

اين گروه كه در 25كيلومتري شمال حلب مستقر است يكي از ده‌ها گروه مسلحي است كه وضعيت مشابهي دارند و از آمريكا نا‌اميد شده‌اند. سيجري مي‌گويد كه آمريكايي‌ها براي پرداخت پول به ازاي هر نفر 250دلار توافق كرده بودند تا در ظرف 6‌ماه اين مبلغ را به 500دلار برسانند اما نتوانسته‌اند پول لازم را پرداخت كنند. همچنين به گفته او تجهيزات و تسليحات لازم پس از ‌6ماه نبرد ديگر از سوي آمريكا ارسال نشده و به همين‌خاطر گروه‌هاي مختلف به‌دنبال توافق با روسيه و اعلام وفاداري به اين كشور هستند. سيجري مي‌گويد كه نمايندگان روسيه اعلام كرده‌اند حاضر به ارسال تسليحات به‌صورت گسترده و حمايت هوايي براي مبارزه با گروه‌هاي تروريستي ازجمله جبهه النصره و احرارالشام هستند.

اين در حالي است كه گزارش‌ها نشان مي‌دهد نيروهاي دمكراتيك سوريه(ائتلافي از نيروهاي كرد و عرب مورد حمايت آمريكا) در شصت و ششمين روز از عمليات خود در شهر منبج موفق به پيشروي‌هاي مهمي شده‌اند. 90درصد اين شهر از نيروهاي گروه تروريستي داعش پاكسازي شده و اين شهر مهم در آستانه آزادي كامل قرار دارد. برخي رسانه‌ها روز گذشته از آزادي كامل اين شهر خبر دادند اما سخنگوي نيروهاي دمكراتيك سوريه اعلام كرد كه نبردها در اين شهر همچنان ادامه دارد. شهر منبج در استان حلب و درجنوب مرز تركيه قرار دارد و آزادي آن گام مهمي براي قطع كامل مسير تداركاتي داعش از تركيه است.

براساس گزارش‌هاي منتشر شده نيروهاي دمكراتيك سوريه موفق شده‌اند منطقه «الفرن الآلي» و بخش وسيعي از منطقه «الشيخ عقيل» را در شهر منبج پاكسازي كنند كه با احتساب اين پيشروي‌ها اكنون كمتر از ۱۰ درصد اين شهر تحت اشغال داعش قرار دارد.

کد خبر 342349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha